همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران و قطر سند همکاری دفاعی امضا کردند

به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، روز چهارشنبه در اولین روز از سفر سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به قطر، سند همکاری دفاعی میان وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی کل نیروهای مسلح قطر توسط وزیر دفاع کشورمان و سرلشکر حمد بن علی العطیه ،رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح قطر به امضاء رسید.

در سند همکاری دفاعی ایران و قطر با اشاره به اشتراکات فرهنگی،دینی و روابط دیرینه دو کشور بر گسترش همکاری های دفاعی میان ایران و قطر تأکید شده است.

تبادل هیأت های فنی و تخصصی ،گسترش همکاری های آموزشی و مبارزه مشترک با تروریسم و عوامل ناامنی در منطقه از دیگر مفاد این سند همکاری به شمار می رود.

همچنین در مذاکرات وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح قطر،طرفین بر عزم خود برای اجرای مفاد این سند همکاری تأکید و آن را گامی بلند در استقرار و تحکیم آرامش و امنیت پایدار در منطقه حساس و استراتژیک خلیج فارس ارزیابی کردند. 

دیدار وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با ولیعهد قطر

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی ،وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که برای انجام یک دیدار رسمی 2 روزه به قطر سفر کرده است با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ،ولیعهد و جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح قطر دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ولیعهد قطر با ابراز خرسندی از سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به قطر تصریح کرد:روابط تاریخی دو کشور همسایه ایران و قطر ، ضرورت همکاری های دفاعی را اجتناب ناپذیر کرده و طبیعی است که دو کشور در این زمینه نیز همکاری خوبی داشته باشند.

وی امضای سند همکاری دفاعی ایران و قطر را گامی مثبت و سازنده در این زمینه توصیف و بر گسترش همکاری های دو کشور در همه زمینه ها تأکید کرد.

در ادامه سردار وحیدی نیز با تقدیر از نقش و حمایت امیر و ولیعهد قطر در توسعه همکاری های دفاعی میان دو کشور و با ابلاغ سلام های گرم معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایشان اظهار داشت:ما کشور قطر را از بهترین دوستان جمهوری اسلامی ایران می دانیم.

وزیر دفاع کشورمان با اشاره به امضای سند همکاری دفاعی میان دو کشور تصریح کرد:امضای این سند علاوه بر تحکیم مودت و دوستی عمیق میان دو دولت و دو ملت ،نقش مهمی در تحکیم امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس دارد و می تواند الگوی مناسبی برای روابط میان دیگر کشورهای منطقه باشد.

سردار وحیدی تفاهم دو جانبه و همبستگی چند جانبه را یکی از اصلی ترین راه های کنترل بحران های امنیتی در منطقه دانست و افزود:بنیان دفاع و امنیت کشورها ایجاب می کند تا براساس فرآیندهای معطوف به ثبات پایدار ،همکاری و مشارکت را پیگیری کنند.

وی با تشریح توانمندی های مستقل و بومی ایران خاطر نشان ساخت:توانمندی ها و تجارب صنایع دفاعی و نیروهای مسلح ایران در خدمت صلح و امنیت منطقه است و هیچ کشوری را تهدید نمی کند.
وزیر دفاع در پایان اظهار امیدواری کرد:با اجرای دقیق تفاهم نامه منعقده میان دو کشور به ویژه در حوزه های اقتصادی و دفاعی شاهد تعمیق و گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و قطر باشیم.   

امنیت پایدار منطقه خلیج فارس ازاولویت های دیپلماسی دفاعی ایران به شمار می رود     

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که به دعوت مقامات عالیرتبه نظامی کشور قطر به این کشور سفر کرده است،روز چهار شنبه پس از ورود به فرودگاه دوحه از سوی سرلشکر حمد بن علی العطیه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قطر مورد استقبال قرار گرفت.

وی در بدو ورود به این کشور طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر اینجانب و هیئت همراه به دعوت برادران عزیزم شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ولیعهد و جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح و سرلشگر حمدبن علی العطیه رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح قطر صورت گرفته است.

سردار وحیدی با اشاره به روابط خوب ایران و قطر در همه حوزه ها به ویژه حوزه  دفاعی افزود: اشتراک نظر،رایزنی و همکاری مفید و سازنده در مسایل مهم منطقه‌ای نیز موجب شده است روابط ایران و قطر به یک الگوی مناسب در روابط منطقه‌ای تبدیل شود.

ایران و قطر همچنین دارای ظرفیتهای فراوانی برای همکاری هستند که با توجه به اراده رهبران عالی رتبه دو کشور و درک مشترک از تحولات منطقه ای و همچنین پیوندهای عمیقی که میان ایران و قطر وجود دارد، بر همین اساس فعال سازی این ظرفیتها روند مثبت و رو به رشدی را طی می کند.

وی همچنین گفت:جمهوری اسلامی ایران در طول 31 سال گذشته تلاش کرده است با همه همسایگان خود روابطی دوستانه مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل و حسن همجواری داشته باشد و این را بعنوان یک راهبرد در عمل نیز به اثبات رسانده است.

 مبتنی بر همین راهبرد، توسعه مناسبات دفاعی با کشورهای حوزة خلیج فارس از برنامه‌های مهم وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

چرا که ثبات، آرامش و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس از مهمترین اولویتهای دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران و توسعه و گسترش روابط دفاعی با کشورهای حاشیه این آبراه استراتژیک نقش تعیین کننده‌ای در تحقق این امر دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه افزود:امیدوارم در این سفر و سفرهای آتی که به سایر کشورهای منطقه خواهیم داشت، بتوانیم گام‌های بلند دیگری در توسعه و تحکیم روابط دوجانبه و چندجانبة دفاعی برداریم که انشاءالله دستاورد آن امنیت، آرامش و رفاه بیشتر برای ملتهای منطقه باشد.

وی همچنین گفت:از برادران عزیزم شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و سرلشکرحمد بن علی العطیه نیز که امکان و شرایط این سفر را فراهم کردند، تشکر و قدردانی می کنم.

کد خبر 102259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز